Tankar & Känslor

I mitt första inlägg tänkte jag berätta lite övergripande om mina känslor angående min situation. Jag är lite rädd för att eventuella läsare ska få intrycket av att detta är en deprimerande blogg, men det är absolut inte avsikten, snarare tvärtom. Visst kommer jag att berätta om det jag upplever som jobbigt och frustrerande, men det kommer även att handla om positiva, spännande och roliga händelser.

Att leva med smärta varje dag är både fysiskt och psykiskt utmattande. Det spelar ingen roll vilken nivå smärtan befinner sig på, den är alltid där i bakgrunden, molande, skärande, stickande. Människor runt omkring ser den inte, de ser bara en person som ofta kan verka otillgänglig och frånvarande. Folk undrar varför man aldrig vill följa med eller delta i aktiviteter, de får ofta för sig att man är högfärdig, ovanligt tråkig eller asocial, men man orkar bara inte…

Själv använder jag mig så ofta jag kan och orkar av en ”offentlighetsmask”. Jag tar på mig den på jobbet, när jag träffar bekanta och vid andra tillfällen då jag behöver vara allmänt trevlig. Nu tror ni kanske att jag gör detta enbart för mina medmänniskors skull, men jag gör det också för min egen. När masken är på blir jag tvungen att ignorera smärtan och tröttheten så gott det går, och då kan jag faktiskt känna mig riktigt ”normal” en stund. Jag har blivit ganska bra på att ”hålla masken”, nackdelen är att när dagen är slut och masken åker av kommer den stora tröttheten som ett brev på posten, orken har helt enkelt tagit slut.

I sin ensamhet är man ibland bitter och ledsen över de intressen och hobbies man tvingats överge. Jag älskar hantverk, sömnad, design och handarbete och hade, innan jag blev alltför dålig, planer på att kunna utveckla denna hobbyverksamhet till något mer beständigt. Jag hoppas fortfarande att kunna förverkliga denna dröm en dag. Jag tycker också mycket om att påta i trädgården, jag gör det fortfarande men får ta allt i små etapper vilket resulterar i att när alla förberedelser är klara och trädgård och planteringar börjar se bra ut så är sommaren nästan över..haha..

Jag har alltid lagt i princip all energi på mitt arbete, men nu är jag tvungen att omfördela och lägga en stor portion på min hälsa. Min nya plan är att försöka dämpa effekterna av mina diagnoser så mycket det går för att få ett mer aktivt och innehållsrikt liv. Att få börja leva igen….

Wish me luck….

Kommentera

