Bakning – både terapi och träning

Hej sötnötter!

Det var extrapris på bakningsattiraljer när jag var på affär’n häromdan, och igår bakades det både bullar och matbröd. Jag har nämligen upptäckt att bakning innehåller flera moment som tränar axlar, armar, händer och fingrar, kroppsdelar där jag har ständiga smärtor och svårt med rörlighet och finmotorik.

 

photofacefun_com_1464278270Jag använder inga maskiner, bara arm- och handkraft. Jag rör, vispar, knådar och kavlar för brinnande livet, och i vanliga fall brukar monotona rörelser orsaka kraftiga smärtor, men då har vi det här fiffiga med jäsning….det är det som är bästa grejen med ”bakträning”, att man får vila musklerna och lederna ca en halvtimme mellan övningarna….Perfekt!

 

När man står där och knådar en mjuk och len deg med vanilj- och kaneldoft i näsan, försvinner alla negativa och destruktiva tankar ur huvudet och jag blir lugn och harmonisk. Så reultatet blir inte bara nyttig träning för min finmotorik, utan även terapi för själen……Ja, och så go’fika förstås.. 🙂

Kommentera

