Mors Dag – Inte för alla..

I dag är det Mors dag och alla mammor förtjänar verkligen att firas, tro nu inte att jag tycker något annat. Men jag kan inte låta bli att tänka på dem som aldrig fick chansen att uppleva moderskapet. De som utav olika medicinska anledningar inte kan bli gravida eller bära ett barn, och som av livets outgrundliga vägar inte heller fick möjlighet till insemination eller adoption. Just den här dagen är alldeles särskilt sorglig och svår för dem, jag vet, jag är själv en av dem….

Ofrivillig barnlöshet, infertilitet…jag hatar verkligen de uttrycken. För att göra en lång trist historia kort så utvecklades mitt liv så att min infertilitetsutredning sköts upp p.g.a. andra medicinska problem, mitt förhållande gick därefter i kras och sedan fick jag bara fler diagnoser under årens lopp. Till sist var det för sent och jag hade dessutom blivit alldeles för slut i kroppen.

Det tog lång tid innan jag kunde lyssna på mina gravida väninnors babyprat utan att bli ledsen och frustrerad eller reagera så fort jag såg en barnvagn. Konstigt nog utbildade jag mig till barnskötare men kunde inte arbeta med detta någon längre tid. Inte p.g.a. barnen utan beroende på mina hälsoproblem.

Jag beundrar och hyllar alla fina och underbara mammor därute och förstås min egen lilla mor. Men för mig har den här dagen alltid varit en smärtsam påminnelse om vad som kunde ha varit, och att det inte kommer att finnas någon som för mitt genetiska arv vidare….  💔

Kommentera

