Fingervisning

Hej sötnötter! Hoppas ni mår bra i högsommarvärmen…Själv gillar jag inte om det är alltför varmt, men det är i alla fall mycket bättre än fukt och kyla för stela och värkande muskler och leder.

Min senaste, och förhoppningsvis sista diagnos är ju RA (Rematoid Artrit) alltså ledgångsreumatism. Allt började med ett svullet ringfinger som efterhand började bli smärtsamt och svullnade upp alltmer. Jag började också känna smärta i övriga fingrar och rörligheten blev sämre. Även knäleder, fotleder, handleder och armbågsleder började ömma, men eftersom jag både har spinal stenos i ländryggen som ger värk i ben och fötter, och diskbråck i nacken som påverkar axlar, armar och händer, så var det svårt att exakt veta vad upphovet till smärtan var.

Enligt läkaren finns det en procentuell skala där graden av reumatism räknas ut, jag fick veta att jag ligger på ca 73 %. Det är ju ganska högt, och det jag är mest orolig för är de otäcka felställningar som ofta blir följden av svår reumatism, alltså då t.ex. fingrarna börjar spreta åt olika håll.

Men eftersom jag är optimist förutsätter jag att tabletter och sprutor ska hålla sjukdomen i schack, och att min träning ska förbättra rörligheten. En viss smärta får man ju alltid räkna med, och för att låta lite cynisk så är jag rätt härdad och har ökat min smärttolerans betydligt vid det här laget.

Man kan säga att jag för det mesta visar fingret åt smärtan…f *ck you liksom…haha..  😛

Kram / Marianne

Kommentera

