Lite på kanelen..

Hej sötrumpor! Här kommer ett väldigt hälsosamt inlägg som handlar om en krydda som vi mest förknippar med jul eller bullar, nämligen kanel.

Kanel har många hälsopositiva ”biverkningar”:

  • Reglerar blodsockret
  • Förebygger cancer
  • Anti-blodproppseffekt
  • Dämpar reumatisk värk
  • Förebygger hjärtsjukdomar
  • Effektiv vid diabetes
  • Antibakteriell och motverkar svamp
  • Förbättrar matsmältningen

Som ni märker på de positiva effekterna är detta verkligen kryddan för mig!

Eftersom jag börjat med att dricka en smoothie varje morgon liksom för att ”bädda” för mitt tablettintag, vill jag dela med mig av några exempel jag hittat som innehåller kanel. Jag har bara hunnit testa den första varianten ännu, den är supergod och passar ju dessutom en skogstokig norrländska som handen i Lovikavanten… 😀

(Jag byter ut socker, honung etc. mot sötningsmedel eller utesluter det helt)

Skogssmoothie med lingon och kanel

  • 1 skalad banan
  • 1 dl frysta lingon
  • 1 dl havredryck eller naturell yoghurt
  • en nypa mald kanel (kardemumma går också bra)

Mixa samtliga ingredienser med stavmixer eller i en liten matberedare. Häll upp i glas och servera genast.

Apelsinsmoothie med kanel och banan

  • 2 bananer
  • saften från 1 apelsin
  • 2 1/2 dl mild yoghurt naturell
  • 1 tsk florsocker
  • 1 msk flytande honung
  • kanel
  • citronmeliss
  • 1 apelsinklyfta
  • Skala och dela bananerna. Kör bananerna och saften från apelsinen i en mixer.
  • Tillsätt yoghurt, florsocker och flytande honung. Mixa i ytterligare några sekunder.
  • Häll upp i glas. Pudra över lite kanel. Garnera med citronmeliss och en apelsinklyfta. Servera genast eftersom drinken lätt missfärgas.

Jordgubbs- och kanelsmoothie

  • 1 dl jordgubbar (gärna frysta som tinat något)
  • 2 tsk socker
  • 2 krm kanel
  • 1 dl mjölk
  • 1/2 dl vaniljyoghurt
  • Mixa jordgubbar, socker, kanel och mjölk i en mixer eller använd mixerstav.
  • Blanda ner vaniljyoghurt med en sked. Häll upp smoothien i ett glas.

Kommentera

