Det kostar på att vara sjuk..

…inte bara fysiskt och psykiskt utan även ekonomiskt, speciellt om man är multisjuk och behöver en hel radda olika mediciner.

När jag hämtade ut de nya sprutorna för min diabetes fick jag en mindre chock när jag hörde det ordinarie priset, alltså vad de egentligen kostar utan subventioner. Tre ynka sprutor = 1500 spänn, som tur är behövde jag bara betala en bråkdel tack vare hög-kostnadsskyddet. I veckan hämtade jag ut mina nya sprutor för min artrit och fick en betydligt större chock….drygt 9 000 spänn i grundpris för fyra engångssprutor…Yikes!!   Jag tackar högre makter för högkostnadsskyddet, men betalade med mina 75% ändå drygt 400 kronor för endast en månads injektioner. När skyddet går ut i oktober kommer jag att första gången få betala nära 2 300 för dessa fyra sprutor när jag påbörjar en ny period…

Jag är tacksam över att insulinet är kostnadsfritt då jag använder en hel del. Jag har nyss räknat ut att jag just nu tar 10 olika preparat i tablettform per månad + två injektions-preparat som inte är kostnadsfria, men inte reflekterat över vad totalkostnaden blir. Det vore kanske en idé att kolla upp detta ….eller inte…man kanske riskerar att få allvarliga hjärtkomplikationer ovanpå allting annat… 😛

Skämt åsido, det är vansinnigt kostsamt att vara sjuk, och inte bara p.g.a. medicinkostnader och vårdavgifter. Många är helt sjukskrivna och har svårt att klara sig på enbart sjukpenning. Det kan inte vara ett dugg hälsofrämjande att ständigt behöva oroa sig för ekonomin samtidigt som man kämpar mot sjukdom och dessutom känna stressen från arbetsgivare, försäkringskassa och andra instanser att så fort som möjligt bli fit for fight och bege sig ut i arbetslivet igen. Jag kan tänka mig att många långtidssjukskrivna är just detta p.g.a. denna oro och stress ovanpå allt annat. Och som grädde på moset får de höra av vissa höger-politiker (med andra ord visserligen men med en tydlig undermening) att de är lata och arbetsskygga….Nice…

Hmm, nu börjar jag reta upp mig också, inte bra för blodtrycket..haha.. så det är bäst jag avslutar. Ha det så bra så länge och hoppas ni får vara så friska som möjligt.

Kram / Marianne

Kommentera

