Passar inte svaret – Ställ inte frågan

Hej sötnötter! Jag har fortfarande en liten släng av bloggtorka, men det tar sig hoppas jag. Har träffat min husläkare idag. Han är diabetesläkare så det handlar mestadels om detta vid våra möten. Proverna såg bra ut förutom ett värde som fortfarande ligger för högt men det är i allafall på väg nedåt så inget att oroa sig för. Jag blev forsatt sjukskriven på 50 % fram till semestern, och efter den har vi gjort upp en strategi för att successivt öka på arbetstiden. Men detta beror helt på hur jag svarar på artritbehandlingen och hur min psykologiska och allmänna status är.

Jag var på hyfsat gott humör då jag gick därifrån, solen sken och jag tänkte att snart kommer jag att se allt det sommarvackra med god syn istället för som i en tjock vit dimma. Bara tre dagar kvar till operationsdag! 🙂 Då mötte jag en bekant som jag inte träffat på jättelänge.

Så roligt att träffas tänte jag…..men så blev det inte…

Med jämna mellanrum, men inte alltför ofta som tur är, träffar jag på människor som är helt oförstående och dessutom oförskämt raljanta när jag berättat om mina hälsoproblem. Missförstå mig inte nu, jag är absolut inte den som tar initiativet till att babbla kors och tvärs om min ohälsa, de här mötena har alltid inletts med en bekymrad och till synes intresserad fråga om hur jag egentligen mår, så då har jag svarat sanningsenligt och samtidigt förklarat vad mitt mående beror på.

Efter bara några meningar har vederbörande börjat tappa intresset, blicken börjar vandra runt och man nästan ser att hen förbannar sig själv för sin korkat onödiga fråga. Andra börjar direkt ifrågasätta hur jag kan se så förhållandevis pigg och glad ut eller skoja och skämta när jag har sådana problem, och hur jag överhuvudtaget orkar jobba ens deltid. Det är nästan som de tror att jag står och hittar på, ljuger och överdriver för att få sympatier. Nä, man ska tydligen se totalt bedrövlig och deprimerad ut om man har en sjukdom.. 😦

Min bekant tillhörde tyvärr båda kategorierna…

De här människorna gör mig bara arg och ledsen. Har man inte den insikten att en sjukdom och dess inverkan faktiskt inte alltid syns på utsidan, bör man kanske heller inte ställa hälsorelaterade frågor. Åtminstone inte förrän man är beredd på ett oväntat men ärligt svar…

Kram / Marianne

Kommentera

