Bevisbördan..

Hej äppelskruttar! Nu är jag lite småirriterad och ledsen på ögat och behöver ventilera lite….

Jag har under flera dagar slitit häcken av mig med storstädning av mitt älskade torp och tillhörande uthus. Jag har gjort det frivilligt och fullt medveten om att jag kommer att få betala dyrt med värk och orörlighet under x antal dagar efteråt. Så varför utsätter jag mig för detta? Jo, först och främst för att det måste göras och jag har tyvärr inget tjänstefolk och inte råd med något heller, men också för att jag VILL! Jag kommer nämligen att vägra in i det längsta att besegras av mina sjukdomar!

Jag passar på att utföra detta städprojekt under min semester så att efterverkningarna inte ska påverka mitt arbete och så att jag ska hinna återhämta mig under ledig tid. Ändå har vissa i min omgivning svårt att tåla eller förstå att man faktiskt kan vara envis och göra saker fast man är sjuk. Det är som om man måste vara totalt hjälplös för att vissa över-huvudtaget ska uppfatta en som någon med fysiskt handikapp.

Om man nu har ett mer eller mindre dolt handikapp ska man väl inte vara tvungen att bevisa det genom att avstå från det man gärna vill försöka klara av? Men det är tyvärr rätt vanligt att behöva gå i försvarsställning när man åstadkommit något som andra inte anser att man borde klarat av om man nu är så sjuk som man påstår. De förstår inte att man kan ha både bra och dåliga dagar. Det går ibland så långt att man undviker att tala om det fastän man är mallig, glad och stolt och gärna vill berätta vad man klarat av.

Det här måste vara ännu jobbigare för dem med psykisk ohälsa där man verkligen inte kan se sjukdomen utanpå.

Jag önskar att folk kunde glädjas med ens envisa bravader istället för att misstänkliggöra och ifrågasätta. Men jag kan garantera att känslan av glädje, triumf och tillfredsställelse som infinner sig när man klarat av något man inte trodde att man skulle orka, är värd både all smärta och trötthet liksom elakt ifrågasättande!

Kramen

ps) Bilder på mitt nystädade och såpadoftande palats samt lite annat smått och gott kommer lite senare när allt är sammanställt och klart..

Kommentera

