Höstkänsla och Äppelkaka..

Hej på er äppelskruttar!

Tyckte så synd om mitt stackars nedtyngda äppelträd i går, så jag blev tvungen att gå ut och plocka av åtminstone de nedersta grenarna som tungt lagt sig på gräsmattan…och sedan blev jag ju bara tvungen att göra av med äpplena också, så det blev lite äppelkaka till frysen och till kvällsfikat förstås.

Fick ganska mycket höstfeeling när jag stod i köket och skalade mig blodig på de rackarn’s små äpplena medan regndropparna  sakta började rinna på fönsterrutorna….

Hösten är väl den mest förtalade och illa omtyckta årstiden. Mörk, fuktig, kall och blåsig. Vintern går in som stark tvåa, men har ändå ett försprång i och med sina många traditionella mysfiranden som Advent, Lucia, Jul, Nyår och Trettondagshelgen.

Så här på sensommaren när värmen falnar och naturen börjar vissna ner, hör man ständigt dessa deprimerande suckar och uttalanden om att hösten snart är här, ungefär som om världen håller på att gå under. Vi borde väl ha lärt oss vid det här laget att sommaren är kort, det har ju Ledin’s pöjken tjatat om i åratal… 🙂

Men jag gillar faktiskt hösten med sina klara, krispiga dagar, ofta med solsken, och naturens helt fantastiska höstfärger. Jag älskar mörkret om kvällarna, med stämningsfull belysning och levande ljus, och med en sprakande brasa i kaminen. Att krypa upp i soffhörnan med fleecefilten och en kopp te, läsa eller lyssna på en bok, slötitta på TV eller bara njuta av tystnaden och sprakandet från brasan…

Det enda jag ogillar är eventuella höststormar, jag fullkomligt avskyr blåsväder och byter gärna ut det mot ett stilla regn.

Ja, vad finns det mer bra att säga om hösten…jo men jag har ju glömt det godaste, det som jag började det här inlägget med. Med hösten kommer ju tiden att skörda vad naturen ger och det man eventuellt odlat under sommaren. Hos mig blir det mest äppel- och vinbärsprodukter i år eftersom jag tyvärr varit tvungen att i princip ignorera min trädgård. Men det är ju inget större fel på svartvinbärsgelé och äppelmos…eller hur?

Eller på äppelkaka för den delen….

 

Kommentera

