Favvon hela da’n

Hej alla goa och glada!

Lördagar är, och har alltid varit min favoritdag. Den ligger perfekt mitt i helgglädjen, dagen efter fredagen som liksom är finalen på veckan och då lättnaden av att ha avverkat ännu en arbetsvecka och förväntningarna inför den stundande helgen är som störst, och så före söndagen, då man vet att man får vila ut efter lördagens eventuella utsvävningar utan att ha dåligt samvete…för ni har väl läst er bibel…”på den sjunde dagen vilade han” ni vet…

Jag har naturligtvis fått anpassa helgaktiviteterna i takt med att hälsan försämrats och diagnoserna ramlat över mig. Det blir knappast några darttävlingar, partyn eller krogbesök nuförtiden och det är inte läge för några aktiviteter som innebär mycket stående och gående som t.ex. shopping. Man kan sammanfatta det med att säga att allt det jag gillade att göra förut är ett minne blott. Därför har jag nu modifierat och arrangerat mina lördagar exakt som jag vill ha dem utan att tänka på någon annan än mig själv, det kan verka en aning egoistiskt men det struntar jag i ….because I’m worth it….

Jag är alltid uppe tidigt så dagen börjar med en kopp kaffe vid köksfönstret för att kolla av hur vädret ser ut. Har jag tur får jag se en skymt av djurlivet här på vischan, kanske en ekorre, sork, skogsmus eller grannkatt och härom veckan raskade t.o.m. en räv över ägorna. När kaffet är uppdrucket går TVn igång. Nyhetsmorgon med Jesper är ett måste varje lördag, och efter en snabbdusch och min medicin- och injektionsprocedur startar jag upp PCn för att kolla mina mejl och läget på olika nyhetssajter och sociala medier. Eftersom min mobila uppkoppling är segare än byxljummen gräddkola, så hinner jag med en påtår under tiden. Är det en bra dag rent fysiskt, kör jag sedan min morgonträning som startar lite senare en slödag som denna. Medan allt ovanstående pågår, d.v.s. under större delen av förmiddagen, hasar jag runt i tofflor, Pjs och morgonrock….sooo hot and sexy… not ..haha.. 😛

Resten av dagen ägnas enbart åt det jag känner för och tycker om, lyckligtvis omfattar denna kategori även några nyttigare aktiviteter som t.ex. matlagning och bakning…om jag känner för det alltså. Försöker alltid klämma in en prommis också om väder, ben och fötter vill, men har precis insett att jag måste investera i ett par nya promenadskor modell höst. Har för närvarande inte en doja, förutom tofflor med kardborrejustering, som passar mina svullna klumpfötter.. 😦

För det mesta brukar jag fixa nåt extra smaskigt till middag och kvällsfika på lördagar, så i kväll blev det hemgjord pizza, sallad och så äppelpaj med vaniljvisp såklart….burp….(kommer eventuellt att ha mardrömmar om äppelprodukter ända fram till vårkanten, har sååå mycket äpplen att ta reda på fortfarande).

Jag hoppas att ni också haft en härlig och rolig lördag, egoistisk eller inte….i morrn vilar vi oss i form inför nästa vecka.. 😉

Kommentera

