När man fastnat i hamsterhjulet..

Jag har så många ”måsten” och ännu fler ”skulle vilja”….

Tyvärr måste alla måsten prioriteras men alla hinns inte med ändå. Har jag en dålig vecka skjuts mycket upp vilket ofta medför att vid bättre dagar vill man hinna beta av allt det uppskjutna och ta itu med så mycket som möjligt, och då tar man i för mycket och så är dagen efter förstörd, eller om man har otur flera dagar. Ett evigt snurrande hamsterhjul av outnyttjad tid och frustration. Det bidrar också till ännu mer stress över sin situation och en evig känsla av otillräcklighet.

I mina bästa stunder brukar jag fantisera över och planera saker jag skulle vilja göra. Det kan vara allt från simpla saker som en shoppingtur eller klä upp mig och gå ut på restaurang en kväll, till lite större projekt som att måla om möbler eller tapetsera om. Men det mesta brukar stanna i planeringsstadiet när jag fått tänka till lite och inser mina begränsningar.

Det stora målet är att bli så symptomfri som möjligt i mina samtliga sjukdomstillstånd men mest av allt i de delar som hämmar mig mest, alltså de diagnoser som är kopplade till min kroniska värk. Förhoppningsvis kommer mina ansträngningar att förbättra kondition och rörlighet även att bidra till att höja energinivån så att den räcker till både arbete och fritid. Som det har varit de senaste åren har jag förbrukat all energi på jobbet och sedan ägnat all fritid till återhämtning.

Så en stor del av målet med mina nya insikter och hälsofrämjande rutiner är att faktiskt kunna sätta alla mina roliga planer i verket och samtidigt ha energi över till alla tråkiga måsten, men som det ser ut nu ligger målet mycket längre fram än när jag började resan.

Under sommaren har flera saker snabbt försämrats och det känns tungt, speciellt som den varma årstiden brukar vara bäst för allt värkrelaterat. Mina fingrar, händer och armar har blivit sämre, ryggen är däremot lika illa som vanligt men det jag oroar mig mest över är mina ben och fötter. Om dessa besvär har med min diabetes att göra är det faktiskt mycket allvarligt.

Jag hoppas få de svar jag behöver vid de sjukhusbesök som väntar under hösten. Under tiden måste jag både omprioritera och omstruktera min hälsoplan lite. Anpassa den till rådande värklighet så att säga…Dämpa den obotliga optimisten en aning och plocka fram realisten…

Önskar er en fin helg..

Kram / Marianneheart

Kommentera

