Lady Marmalade

Hej äppelskruttar!

Nu är goda råd dyra…eller snarare nu är goda äpplen för många…Med risk för att bli tjatig, sorry, men min äppelföljetong rullar vidare…

Jag plockade av de som hängde kvar på äppelträdet igår och fick ihop två överfulla banankartonger. Med tanke på de skriverier som varit på sistone om att vissa butikskedjor varit tvungna att återkalla en massa utländska överbesprutade äpplen, slog mig tanken att åka ner till ICA och erbjuda dem mina fina exemplar alldeles gratis istället för att slänga dem, men näe…de får bli rådjursmat istället.

Men jag har nu skalat, kärnat ur och klyftat ett gäng för att frysa in till senare mat- och bakprojekt, och i morse gjorde jag äppelmarmelad av ett nytt gäng. Ska slutligen göra ett gäng äppelpajer att frysa in också, men sedan är det stopp. Kommer att drömma gängrelaterade mardrömmar om äpplen i bandanas och gällivarehäng ett bra tag framöver är jag rädd… 😛

Allt detta bestyr har såklart gett vissa biverkningar. Min rygg sa ifrån rejält efter äppelplockningen och mina händer och fingrar gick ut i generalstrejk efter allt skalande och pillande, men det är bara att knapra i sig ett par smärtstillande och undvika att anstränga dessa kroppsdelar tills det värsta släpper.

Marmeladen blev i alla fall vansinnigt god och kan användas som pålägg, i morgongröten eller filen och är supergod, lite halvljummen, till vaniljglass …YUM!

Vill ni testa så hittar ni den busenkla beskrivningen under fliken ”Recept”.

Ha en fortsatt fin helg!

 

Kommentera

