Okänsla och dammråttor

Hej sötnötter!

Nu har jag filosoferat lite igen…Jag är lite nyfiken på om någon fler än jag har upplevt människor som till synes visar intresse för hur du mår men egentligen är mer intresserade av att beklaga sig över sina egna krämpor? Jag är inte okänslig för andras problem, så missförstå mig rätt, det är inte alls vad detta handlar om.

Exempel: Träffar en välbekant vän. Hen frågar direkt hur det är med mig eftersom hen sedan förut är införstådd med mina gamla diagnoser. Jag börjar berätta om det senaste som hänt, d.v.s. min starr och mina ögonoperationer men hinner inte ens två meningar innan hen avbryter och fortsätter ” Jamen samma här, har börjat se så dåligt, och jag har förresten ofta vansinnig migrän också, doktorn säger att jag måste kolla så det inte är en hjärntumör eller nåt…bla, bla , bla..” Och så bara fortsätter hens hälsodeklaration i det oändliga…

Jag kan bli oerhört störd över sånt, jag tycker det är både oförskämt och okänsligt. Fråga inte hur jag mår om det är dig vi ska prata om, inled då bara med att säga: ” Vet du vad, jag tror att jag börjar få problem med min hälsa” eller nåt sånt, det är jag helt okej med. Jag kanske till och med kan komma med några råd eller erfarenheter. Men jag vet inte, jag kanske bara är egoistisk eller överkänslig som tänker så….

Hur som helst så har jag nu återhämtat mig lite från föregående veckas eskapader och äventyr. Har inte gjort många knop i helgen men har ändå fått jobba hårt för att göra så lite som möjligt. Hjärnan vill ju så mycket och vet att städ, tvätt och matlagning etc. inte sköter sig själv, samtidigt som kroppen säger ”skit i det, jag orkar inte…allt damm och tvätt finns ju kvar och säkert dubbelt upp om ett par dagar..woohoo…don’t worry…be lazy…”

Så jag fortsätter väl att ignorera dammråttorna som leker kull runt golven och tvättkorgen som svämmar över ett litet tag till…det är ju ändå söndag…vilodagen…

 

Kommentera

