LCMP – Kockens val

Hej puddingar!

Det är äntligen helg och det fick mig osökt att tänka på mat….har ingen aning om varför eller var kopplingen finns, men okej då…

Det här med kosthållning är ju ganska knepigt, särskilt när man ska hålla sig strikt till en typ av kost. Det riskerar både att bli enformigt, dyrt och tidskrävande.

Det var ju meningen att jag skulle prova att köra med medelhavskost under hösten, men jag har nu tänkt om lite. Jag ogillar mer och mer idén att stenhårt rikta in sig på en sorts diet, så jag tänkte plocka russinen ur kakan i de dieter som jag redan testat lite.

Jaha, men då förlorar man ju själva hälsoeffekterna av att följa en speciell diet kanske ni tänker, och visst, det har jag också tänkt på. Men eftersom jag känner mig själv rätt bra och vet hur jag funkar, så lägger jag hellre de hälsomässiga fördelarna lite åt sidan för att uppfinna en egen kostvariant med de, i mitt tycke, bästa delarna ur respektive diet och som jag vet att jag kan hålla mig till långsiktigt utan problem. Alltså en nyttig och god kost med ett hållbart tidsperspektiv, det låter som en win-win situation i mina öron i alla fall.

Det kommer alltså att bli ”the best of” tre olika dieter, LCHF, medelhavskost och paleo. Tänkte kalla den LCMP – Low Carb Mediterranean Paleo.. 😛

Det blir alltså ett minimum av kolhydrater (lchf), mycket fisk och skaldjur, ljust kött och nyttiga oljor (medelhavskost), ägg, grönsaker, rotfrukter, svamp, frukt, bär och så oprocessade råvaror som möjligt (paleo).

En annan fördel är att jag får vara kreativ och komponera lite nya recept, så jag kommer troligtvis att ha en hel del skoj i köket under hösten. Vi får väl se om det dyker upp några smaksensationer här så småningom….

Ha en helmysig helg finaste….P o K

Kommentera

