Lat och mysig Allhelgona đŸ˜‡

Hej pÄ er!

I dag har jag haft en riktig rackarns slödag… Även om jag vaknade alldeles för tidigt i vanlig ordning sĂ„ blev det en lĂ„Ă„Ă„ng sittning i TVsoffan med Nyhetsmorgon, gosefilten, morgonfikat och fyrtifjorton tĂ€nda vĂ€rmeljus + en brasa i braskaminen. Inte p.g.a. kylan som nu börjat komma, utan mest för mysfaktorns skull. Älskar och behöver sĂ„na hĂ€r lugna, lata dagar nĂ€r alla stresshormoner tagit ledigt och tiden bara fĂ„r gĂ„ obemĂ€rkt förbi.

FramĂ„t tolv-tiden masade jag mig i alla fall in i duschen, och nĂ€r barret torkat Ă„kte jag ivĂ€g till kykogĂ„rden för att tĂ€nda ett ljus och prata lite med pappsen. Mycket folk i rörelse pĂ„ ”körgĂ„r’n” och fullt inne pĂ„ församlings-gĂ„rden dĂ€r man bjöd pĂ„ fika och govĂ€rme, vilket behövdes i – 10 och snĂ„lblĂ„st. Hade glömt vantarna och har nu jordens vĂ€rk i mina reumatiska handleder och fingrar…..borde kanske skaffa sĂ„na dĂ€r vantar med snöre emellan som smĂ„kidsen har, sĂ„na man sĂ€tter fast med en sĂ€kerhetsnĂ„l i kragen och hĂ€nger runt halsen….haha..

Har för övrigt lite delade kĂ€nslor angĂ„ende det hĂ€r med att tĂ€nda ljus pĂ„ gravarna vissa bestĂ€mda dagar, eller överhuvudtaget förresten. Visst, det Ă€r en vacker handling och visuellt vackert med alla ljus och lyktor som tindrar och glittrar i höst- och vintermörkret, men jag har kĂ€nslan av att mycket beror pĂ„ att man Ă€r medveten om och lite rĂ€dd för vad omgivningen ska tycka om man inte följer gĂ€ngse norm, att man Ă€r otroligt lat eller inte bryr sig om sina avlidna anhöriga? Men jag tycker faktiskt det Ă€r lika fint och omtĂ€nksamt att tĂ€nda ett ljus hemma. Sorgen, saknaden, minnena och kĂ€nslorna sitter ju Ă€ndĂ„ i huvudet och hjĂ€rtat oavsett var man befinner sig. Men det Ă€r klart, dĂ„ ser ju ingen att man bryr sig….Det finns kanske de som har lĂ„ng vĂ€g till gravplatsen eller svĂ„rt att ta sig dit, men oavsett anledning borde man fĂ„ vĂ€lja att hedra och minnas sina nĂ€ra och kĂ€ra pĂ„ vilket sĂ€tt man vill, nĂ€r man vill och dĂ€r det passar en.

SĂ„dĂ€r ja, nu har jag tyckt klart för idag. Nu ska jag fortsĂ€tta mitt slöande. Hoppas att ni har en lika mysig Allhelgona…..Vi hörs…..

Kramen

 

 

 

 

 

Kommentera

