C-vitamin-boost

Hej mina frön!

Nu blir det lite nyttigheter som omväxling…

Jag har alltid älskat paprika och brukar stoppa den i nästan vad som helst. Jag lägger alltid paprika på ostmackorna och fyllda hela paprikor gratinerade i ugnen är en favorit.

Gul paprika är den femte C-vitaminrikaste livsmedlet enligt sajten C-vitamin.se. Gul och grön paprika är båda mer vitaminrika än apelsinen. Den gula innehåller hela fyra gånger så mycket som en apelsin och den gröna dubbelt så mycket.

Röd paprika är rena C-vitaminbomben, den överträffar både apelsin och citron vad gäller C-vitaminhalten. Detta gör den röda paprikan till rena antiförkylningsbomben. Eftersom C-vitamin förstärker järnupptaget och är vattenlösligt kan man i princip stoppa i sig hur mycket C-vitamin som helst i naturlig förekomst.

Men paprikor är ofta dyra att köpa, helst den här årstiden, så när jag hittar dem till kampanjpris passar jag på att hamstra lite extra.
Det går utmärkt att skära ned dem och frysa in, det enda som händer är att de tappar lite i smak. Jag packar frysen ändå, det är så gent och bra att bara plocka fram lagom mängd när man vill piffa till grytan eller soppan. Jag fryser även in annat, t.ex. purjolök och rårivna morötter, och naturligtvis river jag alla gamla ostkanter och lägger i återförslutningsbara påsar i frysen.

Har lagt in ett snabblagat recept på en jättegod bön- och paprikagryta, perfekt för kalla och frostiga dagar, både nyttigt och färgglatt. Receptet hittar du här >>

Kommentera

