Nytt år med nya ofriska tag..

Hej smällkarameller!

Så blev det nytt år och nu startar vi 2017 med oskrivna blad, nya planer och förväntningar. För mig känns det som en nystart efter ett tungt år, eller rättare sagt efter flera tunga år. Förhoppningsvis ska jag få ordning på RA-behandlingen och göra ett seriöst ryck med mina hälsoplaner.

Nyårsafton har de senaste åren blivit som en vanlig, fast lite festligare, vardagskväll. Min tid som partypingla är definitivt över…haha….Allvarligt talat, vem skulle vilja ha en trött, stel och irriterad gammal skata med värk som festsällskap….inte jag i alla fall. Kan man inte njuta av en fest är det ingen mening. Nej då fixar jag hellre en festmiddag hemma, tänder en brasa, en massa ljus och några marschaller utanför och softar bort kvällen i soffan med lite tilltugg och något gott att dricka.

Det bästa med  denna nyårsafton var att det var ganska lugnt på raketfronten. Jycken gillar inte ett dugg när det smäller även om han är en äkta jakthundskorsning. Han blir skärrad och skäller som en galning och då är det ju dubbeltur att man bor lite avsides där det inte skjuts alltför mycket och att skällandet inte stör någon mer än mig.

Förresten passade min julpresent från goa grannen,  på att slå ut i full blom lagom till nyårsaftonen. Det finns nog inte en praktfullare blomma än Amaryllis….Love it!

Nu återstår det en helg men sedan är det slut på firandet och vardagen börjar på riktigt. Efter trettondagshelgen brukar jag plocka undan det sista av belysning och dekorationer för att liksom markera att nu är det slut på det roliga…haha…Nä, skämt åsido är det mer för att betona att nu inväntas ljusare tider och så småningom vårens intåg.

Jag har varit ledig i stort sett hela tiden, jobbat någon dag och hållit lite koll på jobbmejlen om det skulle hänt något akut. Tyvärr känns en långledighet inte likadant som förr, då man var betydligt piggare och rörligare och kunde hitta på en massa aktiviteter och åka iväg på reor och annat skoj. Nuförtiden är ledighet bara ett sätt att vila ordentligt, ta igen lite sömn och låta dagen gå lite i ultrarapid. En annan tokighet är att när jag är ledig och inte har något som distraherar mig, känner jag av alla krämpor dubbelt så mycket.

I dag hade jag planerat en långpromenad i det fina vintervädret, men då jag vaknade i morse med ett vrål som nog väckte halva grannskapet, med jordens muskelkramp i vänster ben som jag fortfarande vid lunchtid knappt kan stödja på, så blir det nog ändrade planer. Muskelkramper, sendrag och leder som glider snett är vanliga RA symptom för mig. De uppstår plötsligt utan förvarning men brukar bara hålla i sig en dag eller två. Min spinalstenos kan också ge mig kortvariga ischias symptom om ”rätt” nerv kommer i kläm och då kan jag knappt gå. Allt detta är vansinnigt irriterande och ledsamt, dels eftersom planer måste ändras och dels för att man är i behov av transport om man måste ta sig någonstans.

Men jag hoppas och känner innerst inne att 2017 kommer att bli ett betydligt bättre år för mig än det som nyss gick. Kommer att börja jobba heltid igen nästa vecka eftersom jag inte orkar med att tjafsa med FK längre eller hålla på med den eviga pappersexercisen hit och dit, det tar bara onödig energi, och då känns det som om jag lika gärna kan lägga den energin på jobbet istället. Hoppas att få börja med nya RA-sprutan snart och att den gör susen så ska det nog ordna sig med resten också. Har gett mig den på att behålla en positiv syn på tillvaron hur än det är, men jag vet också hur lätt det är att ramla ner i det där mörka hålet.….envishet är mitt ledord detta år, eller tjurda’ som vi säger här i Norrland…

Jag vill avsluta med att återigen önska er en god fortsättning på det nya året!

Kram 💜

Kommentera

