Pingu look-a-like…

Hej mina iskristaller!

Så synd att ingen av mina besökare ville hjälpa mig med en kommentar angående min fråga i gårdagens inlägg….blir lite ledsen och undrar varför, men då får ni väl stå ut med den nya layouten då….skyll er själva.. 😛 Men nu till dagens ämne….

Alla som har kronisk värk eller har problem med leder eller muskler vet att kyla har en negativ inverkan, så även jag. Därför ser jag till att ha rätt så många grader varmare inomhus än normalt när den riktiga vinterkylan sätter in. Det är inte ovanligt att jag har runt 25 grader inomhus när det är som kallast ute. Det enda rum som jag behåller svalt är sovrummet eftersom jag sover bättre då.

Det jobbigaste med vinterkyla är när man får för sig att gå ut, inte p.g.a. temperaturen utan för den långa proceduren av vaddering och påklädning, allt enligt lager-på-lager metoden. När man är stel som ett järnspett och varje rörelse är smärtsam går det inte fort kan jag säga….

När man så äntligen, ca 45 minuter senare, byltat på sig från topp till tå är man inte bara ännu orörligare utan också en exakt kopia av Mumin-mamman i fjällen. Det har nu dessutom uppstått bastuvärme innanför alla klädlager, svetten rinner och när man kliver utanför dörren får chocken av temperaturskillnaden en att nästan tuppa av redan på förstukvisten….Puh!

images-1

Så därför beger jag mig ut så lite som möjligt när det är så här kallt, men vid de tillfällen jag gör det passar jag på att försöka njuta av kylan. Känna den friska kalla luften i ansiktet och dra ner den i lungorna, se snön gnistra som om någon spridit ut miljoner pyttesmå diamanter och höra det isknastriga knarret under kängorna, se de gnistrande frostvita träden och resten av naturen få knivskarpa konturer i den bländande vintersolen….images-3

Denna vackra upplevelse brukar i genomsnitt vara i max 15 minuter innan jag likt en gravid pingvin (?) vaggar hemåt igen med stelfrusna fingrar och tår…haha…

Hoppas ni har en fin Trettondagshelg och att ni håller er varma och mysiga….Vi hörs…

Kramen 💜

Kommentera

