Krämpor à la Carte

Hejsan kaksmulor!

Nu jäklar i min lilla förbandslåda har ni skitit i det blå medicinskåpet…för nu ska jag gnälla öronen av er…hehe……eller ögonen blir det ju faktiskt. Det blir typ ett ”Best of” ur Symptom-Menyn kan man säga, eller snarare ett ”Worst of”. Jag kallar därför detta inlägg ”Krämpor à la Carte”… 😛

Förutom den mentala stressen den senaste tiden utmärker sig en del kroppsliga problem särskilt mycket just nu. Jag har ju i vanliga fall väldiga problem med svullna ben och fötter och även mycket dålig känsel i den främre delen av båda fötterna. Vänstertass mår just nu ganska bra efter långledigheten medan högerdito tappat ytterligare känsel och fortfarande är jättesvullen och missfärgad. Lite som om den sistnämnda varit ute och partat och röjt utan sin bästa kompis under ledigheten..haha.. Så när det nu äntligen blivit riktigt vinterväglag och perfekt att promenera utan att riskera benbrott, får jag typiskt nog knappt på mig högerkängan, ofta inte alls, så det har inte blivit så mycket promenerande tyvärr. Jag har en ständig molvärk från knä till fot som kanske skulle lindras av lite längre gångsträcka än mellan soffan och sängen om man säger så…

Jag har även upplevt mer besvär i händer och fingrar med ökad värk och stelhet. Har också fått konstiga ”knölar” kring yttre leden på några fingrar vilket inte gör saken bättre. Dessutom har jag blivit så känslig för kyla att jag måste ha dubbla vantar om jag går ut om det så bara är runt nollan. Jag har heller ingen kraft i fingrar eller händer så jag tappar ständigt saker vilket inte bara innebär onödigt städande utan också är ganska pinsamt i vissa sammanhang….och porslin är dyrt…

Men nätterna är nog värst…fötter och underben är så känsliga för smärta att jag knappt tål att ha täcket på när jag ska sova, och jag kan absolut inte ha fötter eller ben liggande på varandra. Händer och armar domnar och värker och jag vaknar massor av gånger varje natt av smärtor och krampkänningar. Ibland när det är som jävligast måste jag gå upp och sätta mig i soffan i vardagsrummet. Jag sätter igång TVn, pallar upp mig med en drös kuddar och somnar halvsittande efter ett tag om jag har tur….men när jag vaknar har både rygg och nacke pajat istället….en typisk lose-lose situation…

Eftersom jag vill dra ned på smärtstillande, så har jag försökt härda ut dagtid och bara ta ett par tabletter före läggdags. Men vad tar man till när de inte hjälper ett dugg nattetid? Gummiklubba? Basebollträ? Hembränt? 🙄

Nä, nu ska jag sluta gnälla, det känns skönt att ventilera alla problem men i morgon är det en ny dag. Det är bara att bryta ihop och komma igen…man vet aldrig, kanske fossingen har krympt och får plats i storkängan igen, kanske klarar jag en hel dag utan att tappa kaffemuggen….livet är oförutsägbart och fyllt av överraskningar så kom igen bara…surprise me!

..och ni mina kära läsare ska ha tack för att ni orkade läsa ända hit, och ha det nu så gott ni bara kan!

Puss å Kram 💜

ps) En riktigt nice surprise….min fina Amaryllis blommar för andra gången….

Kommentera

