Inte Mul- men Klövsjuka

Hej sockergryn!

Det sägs ju att det är bra att stå stadigt med båda fötterna på jorden, men vad gör man när man knappt har några fötter att stå på, och inte står särskilt stadigt på dem heller?

Det handlar alltså om mina problemtassar igen. Mina svullna, blå-vit-röda, ömma och vedervärdiga fossingar och vrister som delvis helt saknar känsel men värker så det känns ändå. Tål knappt att ha strumpor på mig och att dra på sig vinterpjucken är en pina när fötterna är två-tre nummer för stora, och när man väl fått på sig dem så stapplar man omkring lika graciöst som en berusad älg ungefär…

Det är också konstigt och lite fascinerande att man p.g.a. känselbortfall kan trampa in en glasskärva utan att känna det och sedan gå omkring helt oberörd ända tills man upptäcker blodspåren, men ändå ha fruktansvärt ont av både strumpor och skor och inte ens tåla att fötterna nuddar vid varandra när man ska sova.

Jag har tagit upp problemet flera gånger med mina olika läkare men inte fått något säkert svar om vad eller vilken av mina diagnoser som orsakar detta. Det har varit olika bud kan man säga. Jag blev hänvisad till fotvården, det var det enda. Till sist ledsnade jag och tog saken i egna händer. Har införskaffat olika varianter av stödstrumpor och salvor, letat fram mitt fotbad med massagefunktion och kört med avancerad hemma-fotvård ungefär varannan kväll men förutom att tassarna doftar väldans gött nuförtiden så har inte problemen minskat, snarare tvärtom. Så jag ser ingen annan utväg än att ta ytterligare en sväng hos någon läkare, förslagsvis någon jag inte träffat förut och som kanske ser på mina tassar ur ett nytt perspektiv.

Men nu är det helg och jag kan passa på att vila fossingarna lite. Blir det bra väder krånglar jag nog på mig dojorna ändå och går ut en stund. Har ju planerat lite korvgrillning med hjälp av alla pinnar och vedträn och annan bråte som jycken dragit hem till tomten under vintern. Det kommer att bli en finfin brasa i eldkorgen vill jag lova. Jag får väl trösta jycken med några korvar när han ser sina favoritpinnar går upp i rök… 😛

Ha en toppenhelg och må så gott……Kramen ❤

Kommentera

