Till alla glassmonster… 🍹

Ända sedan jag var barn har min stora last nĂ€r det gĂ€ller godsaker alltid varit glass, men sedan jag diagnostiserades med diabetes har jag trĂ„kigt nog varit hĂ€nvisad till lightvarianterna. Utbudet Ă€r inte sĂ€rskilt stort och smaken sĂ„dĂ€r, sĂ„ dĂ€rför har jag testat att göra hemgjord glass via olika recept, det ena krĂ„ngligare Ă€n det andra.

Men nu har jag hittat det ultimata receptet för glassugna men lata mÀnniskor. Jag vet inte ens om man kan kalla det recept eftersom det bara innehÄller tvÄ ingredienser + smaksÀttare, men snabbt gÄr det och supergod blir den i alla fall.

Enklaste & Godaste Hemgjorda Glassen
  • 1 brk kondenserad mjölk (380-400 g) (jag anvĂ€nder osötad men originalreceptet anger sötad)
  • 5 dl vispgrĂ€dde
  • Valfri smaksĂ€ttare (bild: hĂ€r anvĂ€nde jag 4 msk O’Boy Less Sugar och slĂ€ngde pĂ„ lite chokladströssel)

Vispa grÀdden fluffig men inte alltför fast, vÀnd ner den kondenserade mjölken + smaksÀttare och blanda försiktigt men ordentligt tills smeten Àr slÀt och fin. LÄt stÄ i frysen ca 4 timmar.

Man kan anvÀnda nÀstan vad som helst som smaksÀttare, bara fantasin sÀtter grÀnser. Lakritspulver eller lemon curd Àr personliga favoriter, men glassen Àr Àven god naturell eller med lite vaniljsocker och toppad med bÀr eller frukt.

VarsĂ„god och njuuuut… 😘

Kommentera

