Högt & Lågt

Diabetes är en lurig sjukdom. Den ligger där och trycker i bakgrunden, för det mesta utan större drama, men den älskar att nypa till och ställa till det när man minst anar det. Även om man försöker hålla sina rutiner när det gäller födointag och rörelse kan minsta lilla avvikelse orsaka både det ena och det andra, speciellt om man som jag har en svårinställd diabetes som kräver flera olika injektioner och tabletter per dag.

Förutom den allmänna tröttheten, humörsvängningarna och stressen av att man ständigt måste tänka sig för med dosering och vad man stoppar i sig, kolla blodsockernivån etc., är de snabba och oförutsägbara nivåsvängningarna jobbigast. Eftersom jag tar den största insulindosen på morgonen, påverkas blodsockernivån helt beroende på hur min dag ser ut närings- och rörelsemässigt vilket kan vara svårt att veta i förväg.

Råkar jag ha ätit lite mer än vanligt, eller fått i mig något olämpligt, och samtidigt rört på mig mindre än normalt, kan blodsockret stiga även om jag försökt parera det med att justera insulinintagen under dagen. Hjärnan blir seg som kola och tröttheten slår ner som en meteorit i planeten, man börjar sluddra, inget funkar och folk tror antagligen att man är full eller drogad.

Har jag ätit mindre och rört mig mer än vanligt sjunker blodsockernivån, ibland drastiskt och väldigt snabbt, och man börjar kallsvettas, får skakningar och synrubbningar och blir akut illamående. Då gäller det att snabbt få i sig något sött innan man tuppar av. Därför har jag alltid ett paket Dextrosol med mig, det är snabbverkande och går direkt ut i blodet. För mig sker dipparna oftast under natten och jag har hittills vaknat när det händer, men min mardröm är att någon gång inte hinna vakna innan blodsockret blivit alldeles för lågt….

Förutom dessa sporadiska berg- och dalbaneåkningar påverkar ostadiga blodsockernivåer både allmänt mående, humör och prestationskapacitet dagligen, fast på ett mindre drastiskt vis men är ändå väldigt energikrävande. Man skulle kunna beskriva det som att för det mesta befinna sig i en schizofren mix av klimakteriet och tonårstrotsen….. 😒

Kommentera

